سپهر رضازاده فر

0 %
سپهر رضازاده فر
مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • آخرین مدرک دانشگاهی
    کارشناسی ارشد
  • محل سکونت
    تهران
  • سن
    27 سال
مهارت ها
WordPress
Google Analytics (UA, GA4)
Google Tag
Content Marketing
SEO
تبلیغات آنلاین (Display Ads, CPC, Native Ads,..)
استراتژی تبلیغاتی
Social Media Marketing
HTML&CSS
Google Ads
شبکه های اجتماعی
انگلیسی
فارسی
دیگر مهارت ها
  • پلتفرم های تبلیغات آنلاین (یکتانت، مدیا اد، سنجاق، صبا ویژن و...)
  • ِتمامی ابزارهای بررسی سایت
  • PhotoShop
  • Lightroom
  • illustrator

10 اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی که باید از آن ها اجتناب کنید

1398-11-21

در حال حاضر بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها در جهان و ایران است که برند خود را در معرض دید مخاطبان تان قرار دهید اما یک سری از اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد که باید از آن ها اجتناب کرد.

هر نام تجاری بزرگ یا کوچک نیاز به حضور در رسانه های اجتماعی دارد. حضور رسانه های اجتماعی به معنای هدایت بیشتر ، فروش یا مشتری نیست بلکه یک خیابان دو طرفه است که می توانید جامعه خود را بسازید ، سطح دسترسی خود را افزایش داده و بدانید دقیقاً مردم درباره شما چه فکر می کنند .

اگر در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی جدی هستید ، باید کارهای دیگری بیش از ایجاد حساب کاربری انجام دهید. و در حالی که در آن هستید ، اجتناب از برخی اشتباهات رایج می تواند به شما در افزایش ROI کمک کند.

با توجه به این که بیش از 500 میلیون نفر روزانه از اینستاگرام استفاده می کنند و سهم ایران از این شبکه اجتماعی بیش از 25 ملیون کاربر ایرانی میباشد، بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای این که بیزینس و برند خود را در معرض دید گروه عظیمی از مخاطبان قرار دهید، است. بسیاری از بیزینس ها بر این موضوع واقف هستند، اما تعداد کمی از آنها واقعاً به درستی در شبکه های اجتماعی بازاریابی می کنند.

در این مقاله می خواهم 10 اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای شما بازگو کنم که اگر می خواهید کمپین های بازاریابی شبکه های اجتماعی شما نتایج خوبی داشته باشند از آنها دوری کنید.

10 اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

1– کار بدون برنامه (plan)

اگر نتوانید برنامه ریزی کنید ، قصد دارید که شکست بخورید.

بنجامین فرانکلین

در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به گوش می رسد و برندی که هیچ استراتژی رسانه ای اجتماعی ندارد قطعاً نمی تواند این سر و صداها را برطرف کند.

یک استراتژی خوب رسانه های اجتماعی شامل اهداف خاص ، سطل محتوا ، برنامه ریزی پست ، تعیین معیارها و موارد دیگر است.

نداشتن استراتژی رسانه های اجتماعی مطلقاً زندگی را برای شما دشوار می کند.

شما نمی دانید:
– چه زمانی ارسال کنید
– چه چیزی ارسال کنید
– محتوای شما چیست ؟
– مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند و می خواهند

بسیاری از کسانی که اولین قدم های خود را در دنیای شبکه های اجتماعی برمی دارند تنها یک مقاله راهنما را دنبال می کنند، بجای این که برای پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی دقیق تلاش کنند. اولین قدم شما باید در نظر گرفتن توانایی های تان در زمینه رسیدن به اهداف شبکه های اجتماعی باشد. این قدم باید بتواند تمامی قدم های بعدی شما را پی ریزی کند.

هدف بدون برنامه
A Goal Without a Plan Is Just A Wish

2- لازم نیست همه جا باشید

آیا باید در تمام بستر های نرم افزاری رسانه اجتماعی حضور داشته باشیم؟
نه !

اگر می خواهید همه شبکه های اجتماعی را تسخیر کنید ، احتمال دارد که نتوانید برای هر پلتفرم محتوای منحصر به فرد و با کیفیت تولید کنید. این به معنای محتوای ضعیف ​​و پایین بودن نرخ تعامل است

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

علاوه بر این ، باید مخاطب خودتان را پیدا کنید. اگر شما در توئیتر باشید اما مخاطب هدف شما در اینستاگرام، خب شما در محل مناسبی نیستید ! پیدا کردن بستر مناسب اولین قدم برای موفقیت است. البته من نمیگم اصلا در توئیتر نباشید، باشید ولی انرژی خود را جایی صرف کنید که لازمه

3– به حساب آوردن تمام مردم دنیا به عنوان مخاطب

شناخت مخاطبان برای ساخت یک برنامه ی دقیق بسیار حیاتی است. بسیاری از بیزینس ها مخاطبان هدف خود را انقدر کلی تصور می کنند که این کار باعث انحراف آنها از هدف گرفتن مخاطبان واقعی می شود. بیشتر کسانی که از اینستاگرام استفاده می کنند رنج سنی 18 تا 34 سال دارند، این موضوع باعث می شود که بیشتر این مخاطبان در زمره ی نسل جدید قرار بگیرند. این افراد چه کسانی هستند؟ اگر شما به این موضوع توجه نکنید، کمپین شبکه های اجتماعی شما بر باد خواهد رفت.

بذارید یه مثال بزنم اگر بیزینس شما مربوط به حوزه ساختمان سازی و ساخت و ساز هست قطعا دنبال بازاریابی در صفحات پزشکی نمیرید ! چون پزشکان مخاطب های شما نیستند

اگر یک شرکت داروسازی هستید که داروهای مخصوص افراد مسن تولید میکنه جایی برای تبلیغ انتخاب نمیکنید که افراد جوان در آنجا فعالیت میکنند

چون اگر این کارا بکنید دارید پولتان را هدر میدهید

راستی کسانی که از برندینگ شما حمایت می کنند را فراموش نکنید ! این موضوع نه تنها به شما کمک می کند که هدفگیری بهترین داشته باشید، همچنین به شما کمک می کند که صدای برند و محتوای آن را نیز هدفمندتر کنید.

4- تبلیغ بسیار زیاد

” این را بخرید.”
“آن را بارگیری کنید.”
“این را بخوانید.”
“آن را ببینید.”
“ما در اینجا نشان داده شدیم.”
“از پیشنهاد جدید ما استفاده کنید.”
“بخرید! خرید! بخرید! “

خوب … 😐

یکی از اشتباهات در بازاریابی شبکه های اجتماعی تبلیغ بسیار زیاد میباشد تصور کنید از برندی را دنبال می کنید که هر پستی که میگذارد فقط تبلیغی است و هیچ ارزشی برای شما ندارد. هیچ چیز سرگرم کننده ، هیچ چیز انگیزشی ، هیچ تعامل با مشتری ندارد فقط تبلیغ.
آیا آنها را دنبال می کنید؟
نه ، نه ، نه.

دلیل آنفالوو کردن مخاطبان
دلیل آنفالوو کردن مخاطبان

واقعیت این است که ، رسانه های اجتماعی مکانی فوق العاده برای ایجاد و رشد جامعه ای از افراد همفکر است. این جایی است که می توانید بازخورد دریافت کنید و روابط طولانی مدت با مشتریان و کاربران خود برقرار کنید.

از قانون 20-80 پیروی کنید که در آن 20٪ از پست های شما تبلیغ به خود هستند و 80٪ دیگر ارزش مشخصی را به زندگی افراد می دهند. این تعادل به شما کمک می کند تا ضمن حفظ روابط سالم با مشتریان ، خود را به طرز ظریف ارتقاء داده و برای آنها کم آزارتر شوید! (در چهره خود بخوانید).

5- بی ثباتی

ناسازگاری می تواند از نظر ارسال ، زبانی که شما استفاده می کنید و خلاقیت رسانه های اجتماعی که استفاده می کنید باشد.

برای ساختن یک برند ، باید اطمینان حاصل کنید:
– مشتریان / کاربران شما را به طور مرتب می بینند
– مشتریان / کاربران خلاقیت رسانه های اجتماعی خود را با نام تجاری شما شناسایی می کنند
– مشتریان / کاربران با لحن رسانه اجتماعی مورد استفاده خود ارتباط برقرار کرده و با آنها آشنا می شوند.

اگر این موارد به طور مرتب در حال تغییر باشد ، مشتریان قادر نخواهند بود با شما ارتباط برقرار کنند و این چیزی نیست که شما می خواهید.

یکی از بی‌ثباتی هایی که زیاد دیده میشود فعالیت غیر مستمر شبکه های اجتماعی میباشد، اینکه یک روز فعالیت دارید 3 روز فعالیت ندارید
البته فعالیت حتما منظور از پست گذاشتن نیست !!! اینکه کسی برای شما کامنت میگذارد، سوال میپرسید و شما بعد 3 روز جواب میدهید این خود یک بی ثباتیست

بی ثباتی
بی ثباتی

برای اطمینان از ارسال مداوم در رسانه های اجتماعی و درگیر شدن در پست های خود ، درج پست های خود را با استفاده از ویژگی Best Time در Crowdfire برنامه ریزی کنید .

6- نوع نگارش شما در شبکه های اجتماعی

یک فرد در شبکه اجتماعی می تواند هرکاری که دوست دارد با پروفایل خود انجام بده. بالاخره هدف اصلی شبکه های اجتماعی این بود که افراد اتفاقات زندگی شخصی خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند (کاری که بلاگر ها خوب انجام میدن!) رفتار یک برند در اینستاگرام،لینکدین، تلگرام یا توئیتر موضوعی است که باید به آن نگاه موشکافانه ای داشت.

اگر زبان برند خیلی رسمی انتخاب کنید، ریسک سربر بردن حوصله مخاطبان را به جان می خرید. اما یه حالت دیگه ای هم هست که در این باره ترس و ریسک بزرگتری نیز وجود دارد، سعی بر جذب مخاطبان با استفاده از صدای برند فوق العاده غیررسمی و حتی گاهی وقت ها، توهین آمیز.

نوع نگارش متن

تلاش برای القای حس شوخ طبعی ممکن است با شکست مواجه شود. به عنوان مثال، اکانت توئیتر برند Sunny D تظاهر به داشتن افسردگی می کند. آیا آنها این کار را می کنند چون فکر می کنند که این کار خنده دار است یا چون نوجوانان و جوانان امروزی دچار مشکلاتی همچون استرس، افسردگی، ترس از امتحان هستند و این کار باعث ایجاد ارتباط با آنها و احساس همدردی با آنها می شود؟

در هر دو صورت، این عملکرد تنها باعث می شود که جوانان از این برند دور شوند. بنابراین قبل از این که شروع به فعالیت در اینستاگرام و توئیتر کنید، برای پیدا کردن صدای برندی که به خوبی شخصیت شما را به نمایش بگذارد و با مخاطبان ارتباط برقرار کند وقت بگذارید. شما می توانید از ابزارهایی مانند Hemingway App نیز استفاده کنید.

البته اینم در نظر بگیرید اگر زبان رسمی انتخاب کردید شما نمیتوانید فرداش تغییر بدید و حس شوخ طبعی را در نگارش متن هایتان بیارید این کار یک نوع عدم تعادل هستش

7 – خرید فالوور

یکی چیزی همین اول بگم، به هیچ وجه تن به خرید فالور ندید

همه ی ما می دانیم که خرید فالوور برخلاف قوانین حضور در تمامی شبکه های اجتماعی است. اما وقتی طی مدت زمانی تعداد کمتر و کمتری از مردم بیزینس شما را دنبال می کنند، این کاهش عملکرد ممکن است شما را دلسرد کند و برای خرید فالوور شما را تحریک کنند. به نظر شما چه کسی می تواند برای وعده هزاران فالوور به ازای 5 دلار وسوسه نشود؟

خرید فالوور
خرید فالوور

اما باور کنید این پیشنهاد فقط ظاهر خوبی دارد و با اینکار در واقع پول میدهید تا شبکه های اجتماعی خودتان را نابود کنید! چرا؟ چون خرید فالوور برخلاف الگوریتم اینستاگرام و فیس بوک است. هر زمان که شما پستی تولید می کنید، برروی صفحه اصلی تعدادی از مخاطبان شما به نمایش درمی آید. هرچقدر مردم بیشتر پست را لایک کنند و برای آن کامنت بگذارند، الگوریتم اینستاگرام بیشتر متقاعد می شود که پست شما پست خوبی است. بنابراین پست را به بقیه مخاطبان نیز نشان می دهد.

حالا تصور کنید که شما 5000 فالوور داشته اید و 5000 تای دیگر نیز خریداری کرده اید. حالا نصف دنبال کننده های شما اکانت هایی هستند که هزاران دنبال کننده دارند. آنها به پست های شما علاقه ای ندارند و حتی اگر به خود زحمت بدهند که صفحه اصلی خود را چک کنند، پست شما را لایک نمی کنند.

زمانی صفحات فیک برای فروش فالوور در فیس بوک بسیار زیاد بود، به طوری که حتی تبلیغات رسمی نیز لایک های فیک می گرفتند. این امر باعث بوجود آمدن آشوب شد چرا که این لایک ها به بیزینس ها آسیب می رساند، و فیس بوک مجبور شد تا بیش از 2 میلیارد اکانت فیک را حذف کند. چرا این اتفاق افتاد؟

اینم بگم که هیچ چیز به نام فروش فالور 100 درصد واقعی وجود ندارد و خرید فالوور یکی از بزرگترین اشتباهات در بازاریابی شبکه های اجتماعی میباشد

8- استفاده از هشتگ های نامرتبط

هشتگ یکی از بهترین راه ها برای نمایش دادن پست هاتون توی شبکه های اجتماعی ولی اگر درست استفاده نکنید نتیجه عکس داره و حتی ممکنه منجر به ShadowBan شدن اکانت شما در اینستاگرام بشه. اگر می خواهید در معرض دید قرار بگیرید، باید از هشتگ های پر بازدید استفاده کنید. البته این به این معنا نیست که اگر هشتگ چین که الان خیلی پربازدیده به دلیل اتفاقات ویروس کرونا شما بیاید زیر پست خودتون که مربوط به معرفی یک محصول غذایی هست بزنید!

برند خود را در یک ترند به روز درگیر کنید این شکلی هزاران نفر اکانت شما را خواهند دید. به نظر کار ساده ای می آید، اما نکته ی خطرناکی وجود دارد که حتماً باید به آن توجه کنید. برند شما توسط هزاران نفر دیده خواهد شد. اگر شما اشتباهی کنید، همه از آن خبردار خواهند شد. پاک کردن پست نیز به طور کامل نمی تواند اعتبار از دست رفته را بازگرداند چرا که پست ها همچنان از طریق آرشیو وب قابل رویت خواهند بود.

احترام گذاشتن، ستایش و تسلیت گفتن به افراد مشهور مخصوصاً هنگامی که یکی از آنها فوت می کند نیز چیزی است که معمولاً باید از آن دوری کنید. طرفداران دل شکسته این افراد قطعاً از سو استفاده شما از مرگ فرد مورد علاقه شان خوششان نخواهد آمد. هنگامی که برای انجام این نوع کارها شک دارید، به همان هشتگ های ساده و مرتبط استفاده کنید و اگر می خواهید از شوخی ها استفاده کنید همیشه شوخی را انتخاب کنید که ارزش های برندتان را زیر سوال نبرد.

9– کامنت ها

توی مقاله کامنت مارکتینگ در مورد اهمیت کامنت بسیار صحبت شد.

عضو جدا نشدنی شبکه های اجتماعی بخش نظرات میباشد پس یکیاز اشتباهات در بازاریابی شبکه های اجتماعی نادیده گرفتن این بخش میباشد
یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن Engagement با توجه الگوریتم اینستاگرام، داشتن کامنت های زیاد زیر پست های شماست. همین موضوع در مورد فیس بوک نیز صدق می کند. گذاشتن کامنت نه تنها الگوریتم را راضی می کند، بلکه ارتباط شما با مخاطبان را نیز تحکیم می کند.

پس حتما به نظرات زیر پست ها اهمیت و جواب بدهید زمانی که مخاطبان ببینند شما برای نظرات آنها وقت گذاشته و به آنها پاسخ می دهید، بیشتر به شما اعتماد می کنند. ساکت بودن یکی از بزرگترین اشتباهات در شبکه های اجتماعیست.

کامنت
کامنت

یک نکته
حتماً به این برخوردید که برندهایی که کامنت های منفی دریافت می کنند، در یک مکالمه بسیار طولانی و نامناسب درگیر می شوند، و سپس کل مکالمه و کامنت ها را پاک می کنند!
خب آخه چرا پا ک میکنید، این کار یکی از بدترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. شما باید به مخاطبان خود نشان دهید که چیزی برای پنهان کردن ندارید و پاسخگوی تمامی کامنت ها، حتی کامنت های منفی هستید.

10– خسته کننده نباشید

برای مثال فقط در اینستاگرام، به صورت روزانه بیش از 100 میلیون پست منتشر میشه، کاری که می توانید برای گم شدن در این حجمه انجام دهید، خسته کننده بودن است. کارهایی مانند فقط پست گذاشتن از محصولات و تعریف درباره آنها، یه مقدار تنوع هم بد نیست !

البته، این اشتباه سخت تر از موارد دیگر برای اجتناب است. اما با تحقیق دقیق و درست در مورد مخاطبان هدف خود، می توانید به خوبی این کار را انجام دهید. اگر ایده ی خوبی در مورد این که چطور خسته کننده نباشید، ندارید، از مخاطبان خود بپرسید و یا از صفحات پر مخاطب دیگر الهام بگیرید.

البته من گزینه پرسیدن از مخاطبان را پیشنهاد میکنم چون هم باعث بالا رفتن تعامل شما با مخاطب هاتون میشه و هم سلیقه پیج دستتون میشه

سعی کردم که تا جایی که میشه اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی را مطرح کنم امیدوارم مفید بوده باشه

مقالات دیگر را از دست ندید

4.7/5 - (3 امتیاز)
ارسال شده در شبکه های اجتماعی, مارکتینگبرچسب ها:
یک دیدگاه بنویسید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

©کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سپهر رضازاده میباشد.