سپهر رضازاده فر

0 %
سپهر رضازاده فر
مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • آخرین مدرک دانشگاهی
    کارشناسی ارشد
  • محل سکونت
    تهران
  • سن
    27 سال
مهارت ها
WordPress
Google Analytics (UA, GA4)
Google Tag
Content Marketing
SEO
تبلیغات آنلاین (Display Ads, CPC, Native Ads,..)
استراتژی تبلیغاتی
Social Media Marketing
HTML&CSS
Google Ads
شبکه های اجتماعی
انگلیسی
فارسی
دیگر مهارت ها
  • پلتفرم های تبلیغات آنلاین (یکتانت، مدیا اد، سنجاق، صبا ویژن و...)
  • ِتمامی ابزارهای بررسی سایت
  • PhotoShop
  • Lightroom
  • illustrator

Instagram Insights و کاربرد آن در آنالیز اینستاگرام

1398-12-21

اولین و مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکاری آنالیز فعالیت‌های کاربران است؛ در واقع اگر کسب‌وکاری نتواند داده‌های مربوط به فعالیت‌های کاربران خود را رصد کند، در آینده‌ای نه چندان دور با شکست مواجه می‌شود! استراتژی کسب‌وکارها و برنامه‌ریزی‌ آنها بر اساس داده‌های کاربران شکل می‌گیرد و نمی‌توان بدون داشتن آمار دقیق از کاربران یک استراتژی دقیق و حرفه‌ای تدوین کرد. اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی پیشرو توانسته چنین ابزاری را به صورت کاملاٌ دقیق و حرفه‌ای در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد.

البته تا همین یکی دو سال پیش آنالیز یک پیج برای برند هایی که توی اینستاگرام بودن کار بسیار سختی بود و خروجی اطلاعات درصد خطای بالایی داشت، اما به تدریج اینستاگرام ابزاری را معرفی کرد که از طریق آن به راحتی می‌توانید فعالیت خود را تجزیه و تحلیل کنید. و کسب‌وکارها بتوانند شناخت دقیقی از کاربران فعال اینستاگرام خود داشته باشند. این ابزار در اینستاگرام Instagram insights نام دارد و تنها بر روی صفحات تجاری (Business Profile) فعال است! یعنی اگر نیاز به این ابزار دارید، ابتدا باید صفحه خود را تجاری کنید و سپس به این ابزار دسترسی داشته باشید.

ابزار Instagram insights برای آنالیز اینستاگرام

ابزار Instagram insights یک ابزار کاربردی در زمینه آنالیز اینستاگرام و رفتار کاربران در صفحه تجاری شما است؛ در واقع این ابزار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات زیادی دربارۀ کاربران خود کسب کنید.

 ابزار Instagram insights برای آنالیز اینستاگرام

برخی از این موارد عبارتند از:

  • امکان مشاهده تعداد پست‌های منتشرشده در زمان‌های مختلف
  • امکان مشاهده تعداد بازدید از صفحه در هفته گذشته به همراه گزارش افزایش یا کاهش آنها
  • امکان مشاهده تعداد کلیک انجام‌شده بر روی لینک بایو
  • امکان مشاهده تعداد کلیک بر روی دکمۀ دایرکت یا تماس
  • امکان مشاهده تعداد ذخیره پست‌های شما
  • امکان دسترسی به اطلاعاتی فراتر از تعداد بازدید در بخش ایستوری
  • امکان مشاهده موقعیت جغرافیایی اکثریت کاربران
  • امکان افزودن لینک به استوری در صورت داشتن ۱۰K دنبال‌کننده
  • امکان استفاده از تبلیغات اسپانسر اینستاگرام
  • امکان پرداخت دلاری کاربران در صورت داشتن حساب ارزی
  • امکان تبدیل صفحه اینستاگرام به فروشگاه اینترنتی
  • و…

با استفاده از حساب تجاری اینستاگرام می‌توانید بدون پرداخت هزینه به تمامی این اطلاعات دسترسی داشته باشید و کسب‌وکار خود را بر اساس آمار بدست آمده توسعه دهید!

در ادامۀ این مقاله قصد دارم به آموزش ابزار Instagram insights بپردازیم و نحوه آنالیز اینستاگرام را توضیح بدهم. پیش از هر اقدامی باید مطمئن شوید صفحه اینستاگرام شما Public است تا بتوانید آن را به یک صفحه تجاری تبدیل کنید.

نحوه بیزینسی کردن اکانت ایسنتاگرام

برنامه را باز کنید و به تنظیمات بروید.
روی اکانت بزنید.
در پایین ، روی گزینه Switch to Business Profile/Professional Account بزنید و صفحه فیسبوکی را که می خواهید با پروفایل تجاری خود در اینستاگرام مرتبط کنید انتخاب کنید.
اطمینان حاصل کنید که پروفایل شما در حالت عمومی (Public) تنظیم شده است.(توجه: حسابهای خصوصی نمی توانند به حسابهای تجاری تغییر دهند.)
در صفحه تنظیمات پروفایل کسب و کار خود ، اطلاعات تماس تجاری خود را مرور کنید ، هرگونه تغییر را انجام دهید و روی انجام شد ضربه بزنید.
و تمام! اکنون که صفحه اینستاگرام شما به یک صفحه تجاری تبدیل شده است، ابزار Instagram insights نیز بر روی اینستاگرام شما قابل دسترسی است. البته توجه داشته باشید تا یک هفته پس از تجاری کردن صفحه اینستاگرام خود به داده‌ای دسترسی نخواهید داشت و باید به مدت ۴ الی ۷ روز منتظر بمانید.

نحوه بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام
نحوه بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام

اکنون برای دسترسی به این ابزار کافی است وارد پروفایل خود شوید و بر روی آیکن آن کلیک کنید؛ آیکن مربوط به insignts را در تصویر زیر می‌بینید:

Instagram Insights کجاست
Instagram Insights کجاست

کلمات کلیدی در Instagram Insights

در ابتدا با یک سری کلمات کلیدی این ابزار آشنا بشیم

Impressions: به تعداد دفعاتی که یک پست دیده شده گفته می‌شود؛ اگر یک کاربر دو بار از یک پست بازدید کند، تعداد دیده شدن آن پست توسط آن کاربر ۲ است.

Engagement: این مورد نشان‌دهنده تعامل کاربران است! در واقع مجموع تعداد لایک، کامنت و تعداد ذخیره تصاویر یک پست را نشان می‌دهد و در بازاریابی اینستاگرام تعامل کاربران مسئله بسیار مهمی به شمار می‌آید. این بخش از insights Instagram به شما کمک می‌کند تا بتوانید پست‌های مورد علاقه کاربران صفحه اینستاگرام خود را شناسایی کنید و بر اساس سلیقه و علاقه آنها پست‌ منتشر کنید.

Engagement (تعداد لایک + تعداد کامنت + تعداد ذخیره / تعداد بازدید کل)*۱۰۰ =

Saved: نشان‌دهنده تعداد ذخیره‌شدن یک پست توسط کاربران است؛ هرچقدر تعداد آن بیشتر باشد، یعنی کاربران باز هم دوست دارند آن پست را مشاهده کنند. تعداد ذخیره یک عکس نیز یک عامل بسیار مهم در ایجاد پست اینستاگرام است؛ هرچقدر تعداد ذخیره عکس بیشتر باشد، یعنی کاربران دوست دارند دوباره آن عکس را در زمانی دیگر مشاهده کنند و می‌توانید با ایجاد پست‌هایی که تعداد ذخیره آن زیاد است، صفحه خود را محبوب‌تر کنید.

Reach: تعداد اکانت‌ها و کاربرانی که پست‌های شما را مشاهده می‌کنند؛ اگر یک کاربر ۱۰ بار از یک پست بازدید کند، عدد آن همان ۱ باقی خواهد ماند! بنابراین همیشه تعداد  Impressions بیشتر از Reach است. این کار به افزایش فالور واقعی اینستاگرام کمک می‌کند و آنالیز آن اهمیت زیادی دارد.

Like: تعداد دفعاتی که کاربران یک پست را لایک می‌کنند؛ هرچقدر تعداد لایک یک پست بیشتر باشد، صفحه شما محبوب‌تر می‌شود! لازم است بدانید اهمیت این بخش از Engagement کمتر است اما تاثیر مستقیم در افزایش آن دارد.

آنالیز اینستاگرام توسط ابزار Instagram Insights

آنالیز اینستاگرام

هنگام گشتن در اینستاگرام Insights ، اصطلاحات ، نمودارها و اعداد مختلف زیادی وجود دارد که همگی نشانگر معیارهای مهم هستند. اکنون در اینستاگرام Insights میخوایم، معنای هر یک از این ارقام را تعریف کنم و اینکه چگونه می توانید اطلاعات ارزشمند و عملی را از آنها استخراج کنید!

Instagram Insights به سه زبانه زیر تقسیم شده است که هر برگه حاوی اطلاعات مختلف است:

  • Activity
  • Content
  • Audience

Activity

در زیر Activity ، دو مجموعه از بینش های اینستاگرام را پیدا کنید: Interactions and Discovery.
خب هرکدام به چه معنا هستند و هر آمار داخل این دو بخش به چه معنی است …

Interactions ( اثر متقابل )

در این زیر بخش می توانید تعداد کل اقدامات انجام شده در حساب شما در هفته گذشته را مشاهده کنید و در ادامه لیستی از معیارهای دیگر را مشاهده خواهید کرد. معنی این بینش های اینستاگرام چیست:

Profile Visits – میزان کاربرانی که از نمایه اینستاگرام شما بازدید کرده اند
Website Clicks – تعداد کاربرانی که بر روی لینک وب سایت در بیوگرافی شما کلیک کرده اند
Email – تعداد دفعاتی که کاربران روی نمایه شما از طریق ایمیل ضربه زده اند
Call – تعداد دفعاتی که کاربران در تماس با نمایه شما تماس گرفته اند
Get Direction – تعداد دفعاتی که برای شما دایرکت فرستادن

با استفاده از نمودار می توانید ببینید که کدام روز از هفته بیشترین فعل و انفعالات را دارد و همچنین مقایسه ای از تعامل از هفته گذشته را نشان می دهد. لازم به ذکر است که این بخش از اینستاگرام Insights به 7 روز گذشته محدود شده است ، با این حال ، دیگر ابزارهای اینستاگرام مانند Hopper HQ’s Analytics می توانند تا 28 روز به شما نشان دهند.

Interactions & Discovery Instagram Analytics
Interactions & Discovery Instagram Analytics

Discovery (تاثیر گذاری)

بخش زیر عملکرد کلی و تأثیرگذاری حساب اینستاگرام شما را با استفاده از دو معیار اصلی نمایش می دهد: Reach & Impressions

Reach – تعداد حسابهای منحصر به فرد که هر یک از پستهای شما را دیده اند
Impressions – تعداد کل دفعات مشاهده شده توسط پست های شما

این اطلاعات هفته به هفته بسیار ارزشمند است ، زیرا بسته به فعالیت های خاص یا فعالیت های اجتماعی می توانید میزان دسترسی خود را مقایسه کنید. ردیابی این معیارها مهم است تا بدانید که آیا تلاش های شما برای تبلیغ اکانت اینستاگرام شما موفقیت آمیز است یا خیر!؟

این بخش باید بخش اساسی از هر استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی باشد.

Content (محتوا)

این زیر برگه مربوط به پست های شما در پروفایلتان میباشد که شامل محتوای عکس و فیلم ، استوری ها و حتی هرگونه پست تبلیغاتی با هزینه تبلیغاتی است که ممکن است منتشر کرده باشید.
برگه محتوا به موارد زیر تقسیم می شود: فید ، داستان و تبلیغات …

در اینجا همه آنالیز های مهم اینستاگرام از مطالب موجود در فید خود را از 2 سال گذشته پیدا خواهید کرد! شما می توانید آنالیز خود را بر اساس نوع محتوا ، متریک و مدت زمان مرتب کنید.

content data
content data

Calls – تعداد اکانت های منحصر به فرد که CTA را به تماس فراخوانده اند
Comments – تعداد کامنت های پست شما
Emails – تعدادی اکانت منحصر به فرد که CTA را به ایمیل ارسال می کنند
Engagement – تعداد اکانت های منحصر به فرد که پست شما را پسندیده ، نظر داده یا ذخیره کرده است
Follows – تعداد اکانت های که شروع به فالوو کردن شما کردن به خاطر پست هاتون
Get Directions – تعداد اکانت های که به شما دایرکت دادند به خاطر پست هاتون
Impressions – تعداد دفعات مشاهده شده پست شما
Likes – تعداد لایک ها در پست شما
Profile Visits – تعداد دفعاتی که پروفایل شما دیده شده
Reach – تعداد اکانت های منحصر به فرد که پست‌های شما را دیده اند
Saved – تعداد اکانت های منحصر به فرد که پست شما را ذخیره کردند
Website Clicks – تعداد دفعات کلیک بر روی وب سایت شما به خاطر پست هاتون

CTA مخفف Call To Action
فراخوانی برای اقدام یک کاری (CTA) یک اصطلاح بازاریابی است که به مرحله بعدی اشاره دارد که یک بازاریاب بخواهد مخاطبان یا خوانندگان خود را به آن سمت بکشد. CTA می تواند ارتباط مستقیمی با فروش داشته باشد.

شما می توانید بر اساس این دسته بندی های اینستاگرام ، تمام پست های خود را فیلتر کنید تا ببینید کدام پست ها بهترین و بدترین را بازخورد را داشته اند

همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در هر پست عمیق تر جستجو کنید. با کلیک بر روی هر پست و سپس ضربه زدن به “View Insights” تجزیه و تحلیل های دقیق هر پست را مشاهده کنید.

در این بخش از اینستاگرام ، شما می توانید کل تعامل ها از هر پست مشاهده کنید، که شامل مواردی همچون تعداد بازدید از طریق هشتگ ، مستقیماً از طریق پروفایل ، از طریق Home و …

اینستاگرام Insights ساده ترین راه برای دیدن عملکرد محتوا با مخاطبان شماست ، همچنین بررسی میزان تعامل شما با مخاطبانتان با گذشت زمان چگونه تغییر می کند!
و همچنین در بخش Discovery به طور مثال میتوانید دریابید که آیا استراتژی هشتگ شما تأثیر مثبتی در بازدید داشته است یا خیر

From Other در این قسمت به چه معناست؟

بازدید های که پست شما از طریق زیر میگیرد در این دسته می‌نشیند:

  • وقتی پست شما برای کسی دایرکت شود
  • وقتی از طریق لوکیشن وارد پست شما بشوند
  • وقتی از طریق تگ و منشن وارد پست شما بشوند
  • وقتی از طریق اشتراک گذاری در استوری وارد پست بشوند

توجه فرمایید From Other خیلی مهمه هرچه این رقم بالاتر باشد یعنی پست شما مورد توجه افراد خیلی بیشتر قرار گرفته، افرادی که اکثرا فالور شما نیستند

Stories (استوری ها)

Stories زیرمجموعه دیگری در زیر برگه Content است.در این قسمت نحوه مشاهده و تعامل کاربران با استوری های شما را نشان میدهد ، که می تواند به شما در شکل دهی و برنامه ریزی محتوای Story برای آینده کمک کند …

اطلاعات اینستاگرامی که می توانید برای Stories به آنها دسترسی داشته باشید عبارتند از:

Impressions – تعداد دفعاتی که استوری اینستاگرام شما دیده می شود
Reach – تعداد اکانت های منحصر به فرد که استوری اینستاگرام شما مشاهده کرده اند
Exited – تعداد دفعاتی که کاربر از یک استوری خارج شده است
Replies – تعداد پاسخ هایی که از یک استوری دریافت میکنید
Viewers – کاربران خاصی که پست خاصی را در استوری شما مشاهده کرده اند
Forward – تعداد کاربرانی که از این استوری رد شده اند
Backwards – تعداد کاربرانی که از این استوری برگشتند
Next Story – تعداد دفعاتی که به استوری اکانت بعدی رفته اند

آنالیز استوری اینستاگرام

استفاده از این داده ها برای استوریبه شما کمک میکند تا در مورد نوع محتوایی که استوری میکنید به بهترین وجه نتیجه بگیرد. بخش Navigation شاخص های کلیدی عملکردی مانند Forward ، Back و Next Story را ارائه می دهد که میزان علاقه مخاطبان را به استوری ها نشان می دهد.

به عنوان مثال ، از بخش بزرگی از کلیکهای Forward می توان نتیجه گرفت که استوری به اندازه کافی جذاب نبوده است. به همان اندازه ، کلیک های برگشتی نشان می دهد که استوری قبلی به دلیل تماشای مجدد آن برای مخاطبان شما بسیار مرتبط بوده است. استوری بعدی می تواند حاکی از این باشد که استوری شما بیش از حد طولانی ادامه پیدا کرده یا تکراری / بی علاقه بوده است. همچنین می توانید بیاموزید که کدام استوری ها به ارتقاء تعامل مخاطبان شما کمک کرده است که منجر به Replies شده است!

این ها واقعاً معیارهای مهمی هستند و می توانند به شما کمک کنند بازاریابی اینستاگرام خود را مطابق با ترجیحات مخاطبان خود تهیه کنید.

نکته مهم

همان طور که گفتم Backward تعداد دفعاتی است که بیننده در سمت چپ صفحه نمایش ضربه میزند تا استوری قبلی را دوباره ببیند حالا اگر این رقم بالا باشد این بسیار عالی است

این می تواند نشانه بزرگی باشد!

هنگامی که یک بیننده به عقب ضربه می زند ، به این معنی است که فکر می کند محتوای آنها ارزش تماشای مجدد را دارد، پس به سادگی از این اعداد و ارقام نگذرید

Audience (مخاطبان)

برگه آخر در اینستاگرام Insights Audience است. این جایی است که شما می توانید درک بهتری از پیروان شما و مکان زندگی آنها بدست آورید ، همچنین ببینید که تعداد پیروان شما نسبت به هفته قبلچه تغییری کرده است.

در برگه مخاطبان، 4 اطلاعات کلیدی درباره پیروان خود پیدا خواهید کرد:

Gender – جنسیت مخاطبان شما
Age Range – محدوده سنی مخاطبان
Top Locations – مکان های مخاطبان شما بر اساس شهر و کشورها
Followers – بهترین زمان از نظر فعالترین زمان های شما ، با ساعت ساعت روز و روزهای هفته

مخاطبین اینستاگرام

همانطور که مشاهده می کنید ، بخش مخاطبان عبارت‌های کلیدی اینستاگرام را درباره مخاطبان شما نشان می دهد که می توانند به ساخت و بهبود استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما کمک کنند. نه تنها می توانید درک بهتری از افرادی که از شما پیروی می کنند بدست آورید ، بلکه می توانید زمانی را که فعالیت پیروان شما بیشتر است را دریابید و به شما در برنامه ریزی بهتر و برنامه ریزی پست های اینستاگرام خود کمک می کند.

با اتصال اکانت خود به ابزار رایگان Hopper HQ ، میتوانید بهترین زمان برای ارسال در اینستاگرام را پیدا کنید!

Hopper HQ Analytics حتی معیارهای عمیق تری را ارائه می دهد که در اینستاگرام موجود است! شما می توانید عملکرد حساب خود را تا 28 روز گذشته در قالب نمودار بصری مشاهده کنید. عملکرد حساب شما می تواند به صورت روزانه 7 ، 14 یا 28 مشاهده شود ، و می توانید مشخص کنید کدام یک از آمارها را در طول مدت مشاهده می کنید ، و همچنین می توانید تاریخ های خاص اوج یا عملکرد کم را کشف کنید.

و در آخر پیشنهاد میکنم مقاله 10 اشتباه رایج در بازاریابی را مطالعه کنید

4.7/5 - (7 امتیاز)
ارسال شده در شبکه های اجتماعی, مارکتینگبرچسب ها:
یک دیدگاه بنویسید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

©کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سپهر رضازاده میباشد.